Cinsel Terapi

cinsel terapi izmir

Cinsellikte yaşanan sorunlarla ilgili aldıkları eğitimlerle uzmanlaşmış psikiyatristler ve psikologlar, cinsel yaşamında problemleri olan birey veya çiftlere beraber olacak şekilde cinsel terapi uygulamaktadır. Bir çeşit bilişsel davranış terapisi olan cinsel terapinin işin uzmanınca uygulanması son derece önemli olmakla birlikte cinsel yaşamında problemleri olan birey ya da çiftlerle konuşarak uygulanan bir terapi türüdür; çiftlere cinsel terapi uygulanırken sanılanın aksine fiziksel temas olmaz.

Cinsellik ve cinsel yaşam, her canlının olduğu gibi insan yaşamının da ayrılmaz bir parçasıdır. Cinsel yaşamdaki problemleri çözmeye yönelik ilk cinsel terapi çalışmalarını 1960 senesinde William Masters ve Virginia Johnson yapmıştır. Cinsel terapi alanında öncü araştırmacılar olarak kabul edilen bu iki araştırmacı tarafından yapılan çalışmalar, cinsel problemlerin eğitimin yanı sıra bazı spesifik masaj teknikleriyle çok kolay çözüme kavuşturulabileceğini göstermiştir. Günümüzde en fazla karşılaşılan cinsel problemler arasında vajinismus, erken boşalma, orgazm bozuklukları, cinsel isteksizlik ve ağrılı cinsel ilişki yer almaktadır. Bu sorunların tümüne cinsel terapi yöntemiyle çözüm bulunabilmektedir.

Cinsel Terapi Nedir?

Günümüzde çok sayıda çiftin cinsel yaşamında çeşitli problemlerle karşılaştığı bilinen bir gerçektir. Cinsel terapi ise çiftlerin yaşadıkları cinsel problemlere çözümler üreterek çiftlerin cinsel yaşamlarının sağlıklı sürmesine ve bu sayede mutlu bir ilişki yaşamalarına destek olmaktadır. Cinsel yaşamda karşılaşılan problemlerin çözülmesi ve cinsel yaşamın sorunsuz olması mutlu bir ilişkinin yanı sıra bireyin ruhsal ve bedensel sağlığı açısından da büyük önem taşımaktadır. Cinsel yaşamda karşılaşılan problemler nedeniyle kişi kendisini kötü hissedebileceği gibi ruhsal sağlığı da bozulabilir. Bu aşamaya gelindiyse cinsel terapi alınması artık zorunlu hale gelmiş demektir.

Cinsel terapi yönteminin en geniş kapsamlı bir tanımı yapılacak olursa, cinsel işlev bozukluklarını çözüme kavuşturmak için alınan bir tür tedavi denilebilir. Cinsel işlev bozukluklarının görülmesinde fiziksel veya psikolojik faktörler etkili olmaktadır. Cinsel işlev bozuklukları, hastanın kendisinde ya da ilişkisinde karşılaştığı cinsel sorunların tamamını kapsamaktadır.

Cinsel terapi uzmanları terapiyi uygularken ilk önce insanların cinsellikle ilgili bilinçlenmesini hedeflemektedir. Özellikle psikolojik etkenlerden kaynaklı cinsel işlev bozukluklarına cinselliğe dair yanlış düşünceler neden olmaktadır. Cinsel terapistler tarafından terapi uygulanırken cinsel problemleri olan hastaya sorular sorulmakta ve bu sayede sorunların kaynağı tespit edilmeye çalışılmaktadır. Cinsel problemlere psikolojik faktörlerin neden olmadığı anlaşıldığı takdirde hasta jinekoloji, üroloji veya dahiliye gibi diğer uzmanlık alanlarına yönlendirilebilmektedir.

En Sık Karşılaşılan Cinsel Problemler Nelerdir?

Cinsel yaşamın farklı nedenlerden kaynaklı sağlıklı olarak yaşanamamasına seksüel disfonksiyon denilmektedir. Seksüel disfonksiyona her iki cinste de rastlanabilmektedir. Günümüzde neredeyse kadınların yüzde 40’ının, erkeklerin ise yüzde 30’unun yaşamlarının belirli dönemlerinde seksüel disfonksiyon problemi yaşadığı bilinmektedir. Günümüzde en fazla karşılaşılan cinsel problemler ise şöyle sıralanabilir;

Vajinismus

Kadınlar fizik olarak gayet sağlıklı olmalarına rağmen pelvis kaslarında yaşanan istemsiz kasılmalardan dolayı cinsel ilişkiye giremiyorlarsa veya cinsel ilişki esnasında şiddetli ağrı hissediyorlarsa, kadınların yaşadığı bu probleme vajinismus denilmektedir. Vajinismus problemi cinsel terapi yoluyla çok kolay çözüme kavuşturulabilmektedir. Özellikle cinsel yaşamla ilgili yanlış bilgilerden dolayı yoğun kaygı, korku ve endişe hissine kapılan kadınlarda vajinismus problemine çok sık rastlanmakta olup, korku, kaygı ve endişe hissinin eğitim mekanizmalarının kullanılmasıyla terapistler tarafından giderilmesi sonucunda bu problem ortadan kalkmaktadır.

Erken Boşalma

Sınırlı şekildeki cinsel uyarıyla istemsiz bir şekilde boşalma yaşanmasına erken boşalma denilmektedir. Erkeklerde en sık rastlanan cinsel sorunların başında gelmektedir. Erken boşalmaya biyolojik ve fizyolojik faktörler neden olabilmektedir. Erken boşalma problemi olan erkekler, bu problemlerini dile getirmekten kaçınırlar. Günümüzde birçok erkek bu problemle karşılaşsa da bunun bir sağlık problemi olduğu ve tedavisinin mümkün olduğu unutulmamalıdır.

Ereksiyon (Sertleşme) Problemleri

Erkekler cinsel ilişki boyunca yeterli Ereksiyon sağlayamazsa bu problem bilinen adıyla sertleşme olarak ifade edilmektedir. Sertleşme problemine çözüm olarak cinsel isteği artıran ilaçların kullanımı yaygınlaşsa da bu problemin altında yatan psikolojik nedenler tespit edilmeli ve tedavi süreci boyunca da tedavinin başarı şansını kayda değer oranda artırmak için bir cinsel terapi uzmanından destek alınmalıdır.

Orgazm Sorunları

Bireylerin fiziksel hiçbir sorunu olmamasına karşın cinsel ilişki yaşarken bir türlü tatmin olamaması problemine orgazm sorunu denilmektedir. Orgazm sorunu günümüzde en sık karşılaşılan cinsel problemler arasında yer almaktadır. Kadının cinsel ilişki yaşarken orgazm olamamasındaki faktörler arasında cinsel ilişki başladığı esnada yeterince uyarılmaması, cinsel uyuşmazlık olması, toplumsal öğretilerden dolayı kadının cinselliğinin farkına varamaması ve partnerine karşı isteklerini ifade etmekten çekinmesi başı çekmektedir. Orgazm probleminin gittikçe büyümesindeki ana nedenlerden bir diğeri ise kadının, partnerinin kötü hissetmesini engellemek için orgazm olmadığı halde orgazm taklidi yapmasıdır. Şunun çok iyi bilinmesi gerekir ki cinsel problemlerin hiçbirinin konuşmadan çözüme kavuşturulması imkansızdır.

İsteklerin Farklı Olması

Çiftlerin cinsel ilişkiye ne zaman veya ne sıklıkla girileceğine dair aralarında anlaşamaması problemine günümüzde çok sık rastlanmaktadır. Bu tür problem yaşayan ve bu problemden dolayı cinsel terapi alan çiftler incelendiği zaman bu çiftlerin üçte ikisinde erkeklerin kadınlardan daha fazla cinsel ilişki yaşamak istediği gözlemlenmektedir. Cinsel terapi uzmanları, bu tür problem yaşayan çiftler kendilerine başvurdukları zaman her iki tarafında rıza göstereceği bir yol ve sıklık bulmaya çalışarak çiftlere yardımcı olmaktadır.

Ağrılı Cinsel İlişki

Kadınlar cinsel ilişki esnasında genital bölgede ağrı hissedebilmektedir. Kadınların genital bölgede hissettiği bu ağrıya enfeksiyon, kist, sistit gibi fiziksel problemler yol açabileceği gibi olumsuz düşünceler, yoğun kaygı hissi yanlış öğretiler, cinsel travma anıları gibi psikolojik problemler de neden olabilmektedir.

Cinsel Terapi Nasıl Uygulanır?

Cinsel terapi seansları cinsel terapi uzmanlarınca gerçekleştirilmekte olup, bu seanslarda cinsel ilişki esnasında yaşanabilecek problemlere yol açan birçok faktör değerlendirilmektedir. Cinsel ilişki esnasında yaşanabilecek sorunlara yol açabilecek fiziksel nedenler, cinsel arzunun yoğunluğu, kronik hastalıklar görüşmede belirlendikten sonra öncelikli olarak problemlerin ana nedenleri tespit edilmektedir.

Diğer psikolojik problemlerin tedavi sürecindeki gibi cinsel terapi uygulanırken de duygular, deneyimler ve düşünceler terapist ile paylaşılmaktadır. Terapist, problemi dikkate alarak çiftlerle birlikte görüşebileceği gibi ayrı ayrı görüşmeyi de tercih edebilir. İlk seanslar uygulanırken ortaya çıkartılan seksüel disfonksiyonun altında yatan problemin çiftler tarafından kabul edilmesinin sağlanması öncelikli hedeftir. Daha sonra da bu problemin nasıl kontrol altına alınabileceği üzerinde çalışılır. Terapi boyunca terapistin tavsiye ettiği cinsellik ile ilgili kitapların okunması veya iletişim egzersizlerinin yapılması daha hızlı sonuç elde edilmesine yardımcı olur.

Cinsel Terapi Esnasında Neler Yapılmaz?

Cinsel terapi istismara açık bir alan olduğu için birçok çift cinsel terapi almaktan kaçınmaktadır. Bu nedenle alanında uzman ve güvenirliliğini kanıtlamış bir terapistten cinsel terapi alınmasına çok dikkat edilmelidir. Cinsel ilişki esnasında yaşanan birçok problemi çözüme kavuşturan cinsel terapi esnasında özellikle dikkat edilmesi gereken hususlar şöyledir;

• Cinsel terapiler, terapist ile konuşularak yapılmaktadır.
  • Cinsel terapinin uygulama sıklığını, süresini ve temel ilkelerini terapist, ilk seansta çiftlere ayrıntılı olarak anlatmalıdır.
  • Cinsel terapi bilimsel yollarla gerçekleştirilir.
  • Cinsel terapinin bilimsel standartlara gösterdiği uyumluluk etik kurallarda da olmalıdır.
  • Cinsel terapi uzmanı tarafından kesinlikle bedensel inceleme yapılmaz, bu gerekli görülüyorsa ilgili tıbbi bölüme yönlendirme yapılır. Cinsel terapi uzmanı seanslar esnasında sadece düşünce, davranış ve duyguları inceler.

Cinsel Terapi Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Cinsel terapide başarı oranı çok yüksektir. Özellikle kadınların cinsel ilişki esnasında sık yaşadığı ve psikolojik faktörlerden kaynaklanan vajinismus, cinsel isteksizlik problemleri ve erkeklerde görülen erken boşalma cinsel terapi ile önemli bir oranda çözüme kavuşturulmaktadır.

Cinsel ilişki esnasında yaşanan problem cinsel terapiyle çözüme kavuşturulduktan sonra sona ermektedir. Bundan dolayı da sadece yarım kalan cinsel terapilerin ardından cinsel problemler yeniden görülebilir. Sürecin uzaması ise çiftlerin terapiye karşı olan motivasyonunu düşürmektedir.

Çiftlerin yaşamları boyunca cinsel problemlerle karşılaşma riski vardır. Cinsel terapi bazı durumlarda partnerlerden herhangi birisi tarafından reddedilse de cinsel yaşamda görülen problemlerin önemli bir kısmı cinsel terapiyle çözüme kavuşturulabilmektedir.

Cinsel terapi için uygulanan seans sayısı problemin nedenine göre değişebilmektedir. Klasik tedavi seanslarında cinsel terapinin süresi genellikle 8-24 seans aralığındadır. Seansın haftada bir uygulanması halinde bu süre yaklaşık ortalama 3 aya tekabül eder.

Önceki İçerikDepresyon
Sonraki İçerikAile ve Çift Terapisi